بهترین کود جهت افزایش گلدهی زعفران

معرفی انواع کود برای افزایش گلدهی زعفران

مقدمه

یکی از مهم‌ترین مسائل در کشاورزی، استفاده از کودهای مناسب در زمان مناسب است. کشاورزان زعفران اهمیت استفاده از کود برای افزایش گلدهی زعفران را به خوبی درک می‌کنند. در واقع آن‌ها باید بدانند که بهترین کود برای پاسخگویی به نیازهای خاک کدام است. در این مقاله به طور کامل به بررسی مناسب‌ترین انواع کود برای افزایش رشد زعفران و گلدهی این گیاه پرداخته خواهد شد.

انواع مناسب کود برای افزایش گلدهی زعفران

کود برای افزایش گلدهی زعفران

کودهای شیمیایی یکی از بهترین انواع کود برای افزایش گلدهی زعفران هستند که مواد مغذی اصلی شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم و دیگر عناصر ثانویه را برای گیاه تأمین می‌کنند. کودهای مبتنی بر نیتروژن بزرگترین گروه از کودها را تشکیل می‌دهد و بعد از آن کودهای مبتنی بر فسفر و پتاسیم قرار می‌گیرد. همچنین کودها را می‌توان بر اساس تعداد ماده مغذی اصلی، به صورت مرکب و مستقیم نیز دسته بندی کرد. کودهای مستقیم اغلب دارای اکثریت مواد مغذی بوده و در حدود 78% از کل کودهای موجود را تشکیل می‌دهد. کودهای ترکیبی یا کود NPK مصرف باقی‌مانده محصولات را تشکیل داده و در دو نوع مخلوط و پیچیده عرضه خواهند شد.

در نهایت باید به کودهای حیوانی و کودهای آلی اشاره کرد که از نظر ارزش غذایی، تنوع بالایی داشته و مواد مغذی و کربن آلی موجود در آن‌ها قابل بازیافت است. کودهای دامی حیوانات، یک طیف گسترده از منابع غذایی را پوشش داده و مواد مغذی موجود در آن‌ها، بر اساس نوع دام و سیستم مدیریت مزرعه متفاوت خواهد بود. این نوع کودها به کشاورزان کمک می‌کنند تا با توجه به شرایط محیطی مزارع خود، کوددهی را انجام دهند. کودهای آلی نیز می‌توانند کربن آلی را به خاک بازگردانند.

1. کود آلی

کود آلی مخصوص زعفران نوعی از کود هستند که از ترکیب کود مرغ و دام کاملاً پوسیده بدست می‌آید. ترکیب نهایی کود آلی زعفران به شکل گرانول بوده که عاری از انواع بیماری‌ها، آفت‌ها و تخم علف‌های هرز خواهد بود. همچنین باید در نظر داشت که کود‌های آلی می‌توانند ساختمان خاک را تا حد زیادی اصلاح کنند. در نهایت با استفاده از آن‌ها می‌توان کیفیت گل زعفران را افزایش داد.

2. کود پتاس برای افزایش گلدهی زعفران

برخی از گیاهان و گل‌های زعفران که به نظر ناسالم می‌رسند، ممکن است به پتاسیم نیاز داشته باشند. پتاسیم در واقع یکی از مفیدترین مواد مغذی برای گیاه بوده که از طریق کود برای افزایش گلدهی زعفران تأمین می‌شود. کود پتاس یکی از کودهای حاوی این ماده مغذی بوده و برای انواع گیاهان از جمله زعفران بسیار مفید است. در انواع کودهای NPK، پتاسیم به عنوان ماده اصلی برای متابولیسم گیاهان شناخته شده و همین امر موجب افزایش بازدهی و رویش گیاهان می‌شود. همچنین پتاسیم به عنوان یک پشتیبان برای مواد مغذی دیگر مانند ازت (N) و فسفر (P) عمل خواهد کرد. پتاسیم در واقع موجب حفظ آب در گیاه شده و تعادل داخلی کاتیون‌ها و آنیون‌ها را تنظیم می‌کند.

گلدهی گیاه زعفران

باید در نظر داشت که پتاسیم برای رشد ریشه گیاه ضروری بوده و در کنار فسفر موجب افزایش رشد ریشه می‌شود. در صورتی که گیاه رشد ریشه‌ای خوبی ندارد، باید به خاک آن فسفر و پتاسیم اضافه شود. همچنین پتاسیم موجب تقویت سیستم دفاعی گیاه زعفران شده و آن را در برابر آفات مختلف مقاوم می‌کند. باید توجه داشت زمانی که از پتاسیم به مقدار زیاد استفاده شود، لازم است در کنار آن از ماده ازت نیز استفاده شود تا از رشد علف‌های هرز در اطراف گیاه جلوگیری گردد.

کشاورزان قبل از آن که کود پتاس را با خاک مخلوط کنند، باید یک مخلوط مناسب از آن تهیه نمایند. در واقع کودهای پتاس تنها حاوی پتاسیم هستند و غالباً باید به همراه کود ازت و فسفر استفاده شوند. از مهم‌ترین تأثیرات این کودها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • کود برای افزایش گلدهی زعفران
  • کود پتاس برای افزایش حفظ آب توسط گیاه زعفران
  • تقویت ساقه‌ها و ریشه و در نهایت تقویت سیستم دفاعی گیاه
  • ضخیم کردن دیوارهای سلولی در زعفران
  • انرژی‌بخشی به گیاه و افزایش رشد آن

3. کود مرغی برای گیاه زعفران

از دیگر انواع کود برای افزایش گلدهی زعفران باید به کود مرغی اشاره کرد. این نوع کود حاوی تمامی مواد مغذی ضروری برای گیاهان بوده و بسیار برای رشد زعفران مفید است. کودهای مرغی از قرن‌ها پیش تا به امروز به عنوان یک کود آلی و منبع مواد مغذی گیاهی شناخته می‌شوند. این نوع کودها به علت تبخیر، به سرعت آب خود را از دست داده و محصول نهایی با توجه به مواردی نظیر نوع پرنده، تجهیزات آبیاری و غیره، معمولاً 20 تا 40 درصد رطوبت دارد. کودهای مرغی نیز انواع مختلفی داشته و در ترکیب فیزیکی و شیمیایی متفاوت هستند. از جمله عوامل موثر در ترکیبات آن‌ها می‌توان به نوع پرندگان پرورش یافته، تعداد پرندگان، تراکم مواد غذایی خوراکی، زمان استفاده از کود و دیگر عوامل مدیریتی اشاره کرد. عوامل محیطی نیز می‌تواند در فرآیند تولید و ذخیره‌سازی و همچنین روش‌های انتقال بعد از تولید کود، تأثیر زیادی داشته باشد. از مزایای کودهای مرغی برای مزارع زعفران می‌توان موارد زیر را نام برد؛

  • بهبود نفوذپذیری خاک‌های مزارع زعفران
  • افزایش تخلخل در خاک زعفران
  • افزایش نگهداری آب در خاک گیاه
  • رنگ‌دهی بهتر زعفران با استفاده از کودهای مرغی
  • تأثیر زیاد در کمیت و کیفیت گل‌های زعفران
  • مناسب‌ترین کود برای افزایش گلدهی زعفران
  • افزایش غده‌بندی در پیازهای زعفران

4. کود مایع موثر در افزایش گلدهی گیاه

افزایش گلدهی زعفران

به طور کلی مواد معدنی مورد نیاز برای خاک و رشد گیاه، به صورت صنعتی تولید شده و در حالت مایع به خاک اضافه می‌شود. کودهای مایع نیز از انواع کودهای نیتروژن، آمونیاک مایع بی‌آب، آمونیک آبی، آمونیات‌ها، محلول‌های غلیظ اوره و نیترات آمونیوم و کودهای پیچیده به نسبت‌های مختلف تشکیل می‌شوند. استفاده از این نوع کود در سال 1956 توسط اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد. این کودها با استفاده ماشین‌های تریلر و یا تراکتورها به عمق خاصی از خاک فرستاده می‌شدند تا از هدر رفت آمونیاک جلوگیری گردد. به طور میانگین، محلول‌های آمونیاک به عمق 10 تا 12 سانتی‌متری و آمونیاک مایع بی‌آب به عمق 15 تا 20 سانتی‌متری فرستاده می‌شوند. در رابطه با کودها نیترات آمونیوم و اوره به علت عدم وجود آمونیاک در ترکیب آن‌ها، به راحتی بر روی خاک پاشیده خواهند شد. مزایای کودهای مایع برای گیاه زعفران به شرح زیر است؛

  • افزایش عملکرد بهتر گیاه و کیفیت گل و رنگ محصول نهایی
  • یکی از انواع مناسب‌ترین کود برای افزایش گلدهی زعفران
  • افزایش رشد گیاه با استفاده از کودهای مایع
  • بهبود و افزایش عطر گیاه زعفران
  • افزایش مقاومت کلاله گیاه
  • مقاومت در برابر آفات و کاهش خسارات ناشی از گیاه زعفران

کلام آخر کود برای افزایش گلدهی زعفران

کودها انواع مختلفی داشته و شامل کودهای حیوانی و شیمیایی می‌شوند. برای افزایش رشد گیاه زعفران و گلدهی این گیاه باید در زمان‌های مشخصی از انواع کودهای مناسب استفاده کرد. در این مقاله بهترین انواع کود برای افزایش گلدهی زعفران عنوان شد که کشاورزان می‌توانند با توجه به شرایط محیطی و دیگر شرایط موجود، مناسب‌ترین کود را انتخاب کنند. همچنین چنانچه تمایل به خرید و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر نهاده های کشاورزی دارید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی پارسیا کشت مراجعه نمایید و یا برای مشاهده خدمات و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجموعه به سایت پارسیا کشت آویژه مراجعه نمایید.

4 دیدگاه دربارهٔ «معرفی انواع کود برای افزایش گلدهی زعفران»

  1. منصور جلالی

    راهنمایی کنید چه محصولاتی از چه برندهایی برای استفاده در مزارع برای افزایش گلدهی زعفران مناسب است؟
    با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *